„Visele notate de artista Daniela Zbarcea într-un jurnal completat pe parcursul ultimilor ani fac obiectul unui eseu psihobiografic în mai multe secvențe, și printre acestea, fixarea lor grafică pe filele unui caiet de lucru fragmentat sau pe „pagina goală” a propriului cearșaf constituie doar un episod. La rândul ei un grad zero al figurației și desenului, scrierea ca act corporal performează în proiectul artistei un limbaj pictografic personal, combinând litere, imagini, semne și forme – adesea ininteligibile în absența unei medieri prin recitirea și traducerea oferite de autoare.
Somnul și visul pot fi o critică subversivă și un afront aduse ordinii „diurne” a realității pe care împărtășim conștient cu ceilalți. Istoria artei le-a cultivat mult pentru aceste virtuți, iar Daniela Zbarcea tocmai a încheiat o amplă cercetare academică despre autobiografiile și jurnalele artiștilor de-a lungul timpului, în care relatarea viselor sunt frecvent o formă de autoportretizare. Cuprinzând exemple de vise proprii, adică eșantioane ale unei manifestări psihice libere de constrângerile curente ale lumii conștiente (și deci problematică, chiar posibil scandaloasă și rebelă din perspectiva realității „treze”), arhiva personală de vise a Danielei Zbarcea zugrăvește un dreamscape cu texte și desene, care servesc unor sistematice introspecții și auto-observări voluntare, urmate cu obstinație și perseverență. În procesul constituirii ei, artista joacă succesiv rolurile de autor/producător al viselor, voyeur și observator al propriului somn, și apoi secretar și povestitor ale acestora prin captarea, fixarea și prelucrarea lor în narațiuni vizuale.
Recuzita procesului (patul, camera, arealul intim al artistei, spațiul și obiectele ei de lucru, atelierul, casa) dispare cu tact și discreție într-un fundal ambiental care acomodează stranii povești onirice. Și aceeași scenografie a lumii mentale trăite ca un Wunderkammer extinde totodată și cadrul de referință temporal (somnul și visele ca time givers), pentru a cuprinde inclusiv o experiență controversată, liminală, pe care artista o îmbrățișează și pretinde chiar să o practice cu o similară disciplină și dedicare: visele lucide. ” - Adriana Oprea
Daniela Zbarcea este doctor în arte vizuale din anul 2022. Artistă vizuală, curator și manager de proiecte culturale, are o dublă formare în arte vizuale și restaurare pictură. Daniela Zbarcea are o lungă experiență de lucru cu mediul artistic românesc, în care a activat de aproape 15 ani nu numai în calitate de artist vizual, ci și ca art manager și expert evaluator pentru numeroase proiecte și expoziții de artă contemporană românească. Dacă la începutul carierei artista s-a concentrat pe studiul picturii și fotografiei, în ultimii ani și-a extins aria de interes prin activități multidisciplinare, orientate spre practici performative, post-mediale, strâns îmbinate cu un demers susținut de cercetare și documentare artistică.
Autoare a mai multor eseuri și articole despre arta contemporană românească, Adriana Oprea colaborează de mai bine de 20 de ani cu artiști, publicații și instituții de artă românești și internaționale. Formată în istoria artei, Adriana este curatoare și critic de artă, colaboratoare a revistei Arta începând cu seria nouă din 2010 și muzeografă la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din București din 2006. La MNAC a coordonat producția unor expoziții personale și colective organizate între 2014 și 2017, ocupându-se până în prezent de arhiva documentară a muzeului dedicată artei contemporane. Membră a Asociației Internaționale a Criticilor de Artă din 2013, curatoriază cu precădere proiecte semnate de artiste contemporane.