Loredana Stancu,
"Two different constructs. A postcard as souvenir"

Galeria creart
Piața Alexandru Lahovari nr. 7, București

27 iunie – 11 august 2019

Curator: Cătălin Burcea

Înapoi

Loredana Stancu,
"Two different constructs. A postcard as souvenir"


Galeria creart
Piața Alexandru Lahovari nr. 7, București

27 iunie – 11 august 2019

Curator: Cătălin Burcea

Înapoi

“Two different constructs este proiectul în care arhivez imagini iconice care aparțin unei zone geografice - Dobrogea - care a suportat etape succesive de mișcări masive de populații, dinspre și înspre Asia, care a experimentat cu succes conceptul bunei vecinătăți și a evitării conflictelor pe parcursul a zeci de generații.
La scară istorică, migrația poate fi privită ca un proces în plină desfășurare, element al unui complex și invizibil sistem care ne "conduce" și care reface, la intervale de timp aparent întâmplătoare, harta geostrategică a rutelor de strămutare.
Schimbarea perspectivei de abordare a diferențelor culturale, politice, religioase conduce la construcția unei noi logici capabile să armonizeze elemente contrare, să dizolve granițe, să netezească prejudecăți și să genereze o misiune pacificatoare.
În Two different constructs propun toleranța și acceptarea ca instrumente esențiale de ajustare a aspirațiilor și intereselor, înlăturându-se astfel pericolul unei dominații de orice fel.” (Loredana Stancu)

“În Two different constructs, proiect work-in-progress al Loredanei Stancu, avem de a face cu o întâlnire oarecum fericită, cel puțin deocamdată…
Pe de o parte se află femeia occidentală, modernă, eliberată de orice fel de constrângeri, iar pe de cealaltă parte un tip de construcție cu specificități arhitecturale distincte, landmark ușor recognoscibil al unei culturi religioase conservatoare.
Ne referim aici la construcțiile de cult islamic - geamii, moschei etc.
Loredana Stancu este fascinată de aceste construcții atipice ale căror minarete, în marea lor majoritate, sunt aruncate spre infinit în mod decisiv, aproape violent, însă, subliminal, artista realizează forța contrastului dintre cele două entități; propria persoană versus construcția per se.
Pe parcursul a 3 ani de lucru analitic, Loredana Stancu a documentat riguros o serie de astfel de construcții, care descriu un traseu imaginar încărcat de seducție, harta unui teritoriu familiar - Dobrogea - acolo unde culturi diferite coexistă, în mod natural și fermecător, prin diversitate și coloratură.
În fața fiecarei construcții artista s-a fotografiat figură întreagă, verticală precum minaretele, întocmai ca într-un postcard as souvenir, spre aducere aminte despre o normalitate posibilă cândva.
Două constructe aparent incompatibile se întâlnesc, în mod firesc, în același timp, în același spațiu.
Aici, acum, încă mai este posibilă o astfel de întâlnire. Nu se știe însă pentru cât timp. Într-un viitor guvernat din ce în ce mai mult de intoleranță și radicalism, acest tip de normalitate este pus sub semnul întrebării.
Cum poate fi totuși prezervată această normalitate?
Depinde de foarte mulți factori care țin mai degrabă de felul în care se vor aranja diferite layere sociale, politice, economice, religioase etc. Depinde de cum va funcționa "fibra" organică a civilizației umane în viitorul apropiat.
Rămâne de văzut…” (Cătălin Burcea)

Loredana Stancu este artistă vizuală. Lucrează și expune în principal fotografie și desen, acestea fiind mediile sale preferate, însă pentru anumite proiecte folosește uneori și pictura sau video. În proiectele sale de lungă durată cercetează și arhivează, în mod reflex, simboluri, clișee, imagini iconice specifice diferitelor culturi / civilizații. Fără a avea pretenția de a decripta automat valențele semiotice ale acestora, este interesată de felul în care se construiește imaginea actuală și care sunt parametrii care determină puterea ei de seducție. Date fiind perioadele de timp relativ îndelungate ale proiectelor tip work-in-progress, expune extrem de rar și doar pentru a puncta - când este cazul - unele registre importante în structura proiectelor sale. În 2011 expune la ALERT studio prima serie de fotografii sub forma unei foto-instalații de mari dimensiuni, intitulată “The Particle Moderator”, primul act din arhiva “Urban Signs”. Practica sa artistică presupune în mod curent numeroase intervenții minimalist-subversive în spații publice sau alternative, în diverse locații cum ar fi: Berlin - 2005, Atena - 2007, Kassel, Frankfurt, Linz, Brno - 2007, Istanbul - 2005, 2011, Paris - 2008, Varșovia - 2014, Viena - 2014, 2016, Cluj - 2017, București - 2000, 2003, 2009, 2018. Trăiește și lucrează la București.

Cătălin Burcea este artist vizual, co-fondator și coordonator de proiect la ALERT studio, artist-run space din București. În perioada 2009 - 2018 a curatoriat o serie de proiecte ale platformei program „White Code” la ALERT studio. În 2014 a mai curatoriat expozițiile „Multo Post Futurum” din cadrul evenimentului New Energies (Romania Focus), organizat de ViennaContemporary, și “1 min. & 45 sec. / A great future behind us” la Contemporary Art Ruhr - Essen. Ca artist a expus printre altele la Bienala JCE (6), Beffroi de Montrouge, Paris; AltroQuale, Jesi, Ancona; Muzeul Național de Artă Contemporană, București; Victoria Art Center, București; Galeria Calina, Timișoara; ARCUB Gabroveni, București; Alert Studio, București; VIENNAFAIR, Viena; Contemporary Art Ruhr, Essen; Centrul de Artă Contemporană Castel Ujazdowski, Varșovia; Galeria Spațiu Intact, Cluj-Napoca; Knoll Gallery, Viena; Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca. Recent a fost selectat să reprezinte România în expoziția “How We See Things”, organizată cu prilejul Președinției Austriei la Consiliul UE. Trăiește și lucrează la București.